Designing Honors Classes: Knowing Yourself and Your Students

Best practices in regulier onderwijs als input voor het ontwikkelen van honours onderwijs gebruiken. Regulier onderwijs onderzoeken op wat werkt en wat niet
• eigen bijdrage van studenten aan programma
• toepasbaarheid van programma in praktijk
• doelen diverse programma onderdelen direct helder vanaf het begin van het programma (zijn bouwstenen en instrumenten om programma tot in de kern te kunnen begrijpen maar ook nodig in de rest van het leven (net als begin beweging van Tai Chi).

Verschil reguliere student – honours student:

  • Meer betrokken / gemotiveerd
  • Honger naar leren / ervaren / kennis
  • Willen uitgedaagd worden
  • Lezen (reguliere student leest nauwelijks)
  • Maken de transfer, passen nieuwe kennis toe in de praktijk
  • Willen samenwerken en bijdragen aan het programma
  • Zijn angstiger/meer verlegen, zijn gewend om goed te zijn en om richtlijnen/aanwijzigingen op te volgen om iets zo goed mogelijk te doen. Zonder die richtlijnen zijn ze nerveus

Verschil regulier – honours onderwijs: Wat zou je willen doen als je niet zulke grote groepen zou hebben, als je geen last had van structurele beperkingen om dit mogelijk te maken. Dit als uitgangspunt nemen

  • Colleges / lessen behouden voor inhoud, voor structuur, maar studenten mogen deze skippen.
  • Primaire essentiele documenten of bronnen aanbieden: essentie en verbindend
  • Secondaire bronnen aanbieden: boeken ter verdieping, als achtergrond
  • Grotere eindopdrachten (kleinere tussenproducten zijn niet nodig en niet interessant genoeg en niet nodig voor honours studenten)
  • Weinig input geven, maar meer verdiepende vragen stellen naar wat is je lijn, je hypothese, hoe organiseer je, hoe bouw je op? Wat je je bewijs, wat is de sterkte en zwakte hiervan?
  • Meta vragen!
  • Helder zijn als docent over waarom en wat (verwachtingen)
  • Open over eigen keuzes als docent
  • Veel bemoediging, maar niet ondervragen
  • Vertrouwen (zorgen zijn er altijd, maar betekent niet dat je niet kunt starten. Geef ze een handvat om te starten en dan “go”
  • Deadlines voor timemanagement, om structuur te geven.

Organisatie honours (onderzoeken of dit ook voor combi reguliere student – honours student mogelijk is)

  • In gemengde groepen
  • Onderwerpen kiezen waar ze op verschillende manieren in kunnen participeren, zodat iedereen betrokken is, eigen invalshoek, eigen diepgang, eigen urenbesteding

Toetsing:

  • Evaluatie van programma, eindresultaten, eigen docentschap, volgen wat ze na de opleiding met je onderwijs doen

Meerwaarde voor docent:

  • Honours houdt je eigen vuur brandend
  • Geeft energie
  • Samenwerken met honours studenten geeft nieuwe perspectieven, innovatie
  • Zorgt dat je jezelf blijft uitdagen

John Ball, Hillsborough Community College / Brigitte

Advertisements

3 thoughts on “Designing Honors Classes: Knowing Yourself and Your Students

  1. Beste Brigitte

    Ik heb de tekst gelezen ‘Designing Honors Classes: Knowing Yourself and Your Students’ op het HUhonorsblog. Dat ziet er heel praktisch en bruikbaar uit. Klopt het met je eigen ervaringen in het HU-honoursonderwijs?
    Ik ben zelf ook geïnteresseerd in het omgekeerde: wat in een honoursprogramma is goed toepasbaar in een regulier programma? Ik zou het leuk vinden daar contact over te hebben.

    Vriendelijke groet, Pierre van Eijl

    • Beste Pierre, ik denk als je je studenten goed kent, ze langere tijd begeleidt zoals bijvoorbeeld in een minor of gedurende de stage of het afstudeerproject (ipv 8 weken tot een toets en daarna niet meer) en je beheerst daarnaast je stof ook van binnen en buiten zodat je kunt varieren, indikken, uitbreiden, verdiepen en verbreden, je hebt de flexibiliteit om studenten die meer kunnen en willen de ruimte te geven en eventueel je werkveld connecties in te zetten om kennis toe te passen, projecten mee op te zetten of vragen uit te werken en te beantwoorden…
      Dan is honours binnen het reguliere curriculum heel goed mogelijk! IK mag zelf binnenkort gaan experimenteren hiermee binnen 3 minors IBS. Ik hou je op de hoogte :-)!
      groeten,
      Brigitte

      • Bedankt Brigitte voor je reply! Ik ben benieuwd naar je experimenten en vraag me af of jouw experimenten ook kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van 21ste eeuwse vaardigheden. In dat kader wordt wel ‘learning agility’ genoemd, flexibiliteit van studenten bij het aanpakken van problemen, nemen van initiatieven, overbruggen van verschillen in discipline en cultuur genoemd. De verwachting is dat dat, zeker gezien de enorme invloed van de digitalisering, steeds belangrijker wordt in de beroepenvelden en dus belangrijker zal worden in de reguliere onderwijsprogramma’s. Vandaar ook mijn belangstelling voor honoursprogramma’s als proeftuin voor reguliere programma’s op dit gebied van 21ste eeuwse vaardigheden. Succes met je experimenten!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s