Samen waarde creëren

Foto 22-04-15 21 25 55Afgelopen woensdagavond rondden we de vijfde Basistraining Honoursdidactiek af. Dit is een training van drie dagdelen waarin docenten honoursonderwijs ontwikkelen. Ieder formuleert zelf zijn eigen honoursopdracht en met behulp van tussenopdrachten, een hele digitale bibliotheek aan literatuur, filmpjes op de elektronische leeromgeving en de diverse werkvormen in de bijeenkomsten wordt honoursonderwijs ontwikkeld. Dat doen docenten in een leerteam met andere docenten die ze vaak nog niet kennen en die in het algemeen ook van een andere opleiding/faculteit komen.Foto 22-04-15 19 54 57

Op deze manier proberen we de training vorm te geven aan de hand van onze eigen uitgangspunten: ruimte geven aan de deelnemers, autonomie-ondersteuning, community-vorming en werkvormen die helpen om innovatief te zijn. Vaak een verandering van mindset.

Zo kozen we dit keer voor een Lagerhuis-sessie (toevallig op verkiezingsdag), deelden de deelnemers hun eigen light bulb moment (transformerende leermoment), oefenden ze met moreel beraad, beschreven ze hun eigen ontwikkeling aan de hand van een fotokaart en pitchten ze zichzelf en hun talenten.

Foto 22-04-15 19 41 52De laatste bijeenkomst stond in het teken van de eindpresentaties waarbij de opdracht was: geef een posterpresentatie van 5-10 minuten over het resultaat van je honoursopdracht: wat heb je ontwikkeld? Het gevolg was een enorme diversiteit aan resultaten: van een interventie in een bestaande cursus (Hoe laat ik studenten hun eigen onderwijs ontwikkelen?) tot een nieuw concept voor een gezondheidscentrum in Leidsche Rijn. Maar ook plannen voor een eerstejaars honourstraject (de sterrenmarktplaats voor matching tussen opdrachten en studenten) en een ‘near peer teaching’ concept voor begeleiding van jongerejaars waar vooral de waarde voor de begeleiders: de ouderejaarsstudenten, is benadrukt. En heb je weleens gehoord van WikiHouse?

Foto 22-04-15 21 25 44Ondanks alle verschillende invalshoeken, was er steeds een gemeenschappelijk perspectief: zinvol leren en waardecreatie. Een prachtige en inspirerende manier om naar (honours)onderwijs te kijken!

Nog geen hoge score op de Honours Quizz? Wil je meer weten over de Basistraining Honoursdidactiek? Mail suzanne.unck@hu.nl.

Advertisements

3 thoughts on “Samen waarde creëren

  1. Jeroen says:

    In de afgelopen tijd heb ik deelgenomen aan de hierboven beschreven training. Vooraf had ik een bepaalde verwachting… maar die bleek totaal verkeerd! Bij de training werden we vooral losgelaten en gestimuleerd om na te denken over hoe we zelf invullen zouden willen geven aan honoursonderwijs. En dat werkte inspirerend. Vooral het werken in een leerteam bleek waardevol. Het samen “sparren” met mensen van bijv. een andere faculteit vond ik een “eye-opener”.
    De training heeft mij enthousiast gemaakt. Ik ben hongerig geworden. Hongerig naar meer! Want de training was wel vrij kort. We moesten vrij snel naar een eindresultaat toe werken…

    Groet,
    Jeroen Mens

  2. Xenia says:

    1. Welke (bijvoeglijke voornaam)woorden passen voor jou het best bij je ervaringen in de basistraining?
    Inspirerend!!, Leerzaam, enthousiast, en geeft stof tot nadenken

    2. Wat vind je het sterkste aan de basistraining en wat heb je gemist of zouden we kunnen toevoegen om het te verbeteren?
    Het vraag van je om daadwerkelijk iets te gaan ontwikkelen, van een concreet project tot ideeën voor de toekomst. Van mij had de training nog een extra bijeenkomst mogen hebben ter ondersteuning van het concreet maken van plannen.

    3. Zou je de training aanraden aan collega’s? Waarom wel/niet?
    Zeker! Het geeft je nieuwe inzichten om naar je eigen didactiek te kijken in hoe deze vernieuwd kan worden.

  3. Andrea Groot says:

    De basistraining honoursdidactiek is inspirerend, laat je out-of-the-box denken, vernieuwend en leerzaam doordat je contact hebt met andere faculteiten.
    Sterkte: inspiratie opdoen door hoog-gemotiveerde mensen van verschillende faculteiten te ontmoeten.
    Verbeterpunt: Informatie die gegeven wordt, kan meer ‘blended’ aangeboden worden. Nu werd er alleen maar ‘leeswerk’ aangeboden, terwijl er in de bijeenkomsten nauwelijks informatie werd toegevoegd.
    Ik zou de cursus zeker aanraden aan collega’s, wanneer zij inspiratie willen opdoen. Mijn advies is dan wel om de cursus als een honourstudent te benaderen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s