Hackathon

hack1door Suzanne Unck

Eén van de meest uitdagende events in deze Sterrenweek is de Hackathon. Twee studenten kwamen op het idee een 24uurs hackathon te organiseren en na een oproep op Twitter, reageerde John Wenneker, manager bij ‘s Heeren Loo. Na een paar oriënterende gesprekken met studenten en ‘s Heeren Loo, waren we eruit: hun innovatievraag zou centraal staan.

Zoals ze zelf zeggen: ‘’s Heeren Loo Zorggroep ondersteunt in bijna het hele land mensen met een verstandelijke beperking. Jong en oud helpen wij een passend antwoord te vinden op grote en kleine vragen. Dichtbij en samen met de mensen die belangrijk voor hen zijn. De cliënt maakt eigen keuzes en wij ondersteunen hem hierbij. Het gaat om de cliënt; om wie hij is en om wat hij kan en wil.’

Toch merken medewerkers dat er veel tijd en energie gaat naar administratie en werkprocessen, wat ten koste gaat van de tijd die besteed kan worden aan de cliënt. Hun innovatievraag is dan ook:

Hoe kunnen we werkprocessen leuker, makkelijker en efficiënter maken zodat er meer tijd wordt besteed aan het werken met de cliënt?

hack3Zeven studenten van vijf verschillende opleidingen in drie faculteiten, reageerden enthousiast. Zij waren vanmiddag naar Apeldoorn afgereisd om, samen met medewerkers, met deze vraag aan de slag te gaan. Regiodirecteur Jan te Loeke heette de studenten en aanwezige medewerkers welkom. Hij vertelde over zijn wens om op een nieuwe manier te werken: ontwikkeling vanuit contact tussen mensen. Systemen en regels die helpend zijn, maar met oog voor mensen die ruimte hebben om flexibel te zijn en snel te kunnen handelen. Daarvoor zijn mensen nodig die durven, die initiatief nemen. Hij gaf aan hoge verwachtingen te hebben van de studenten: jonge mensen die met een frisse blik naar binnen kijken.

Vervolgens kregen de aanwezigen wat uitleg over design thinking: een werkwijze om complexe problemen aan te pakken en er oplossingen voor te ontwikkelen. De kern is: stel de juiste ontwerpvraag; bekijk alle perspectieven, vraag door, onderzoek en ontwikkel een prototype. Deze werkwijze vraagt een kritische en nieuwsgierige houding en een creatief brein. De samenwerking zorgt voor meerwaarde. Een werkvorm waarin de studenten zelf de regie hebben over het proces en ze hun eigen talenten optimaal kunnen inzetten. ze dagen zichzelf uit om echt scherp te zijn.

Bewhack2eging

Toen was het tijd om in beweging te komen. Honoursstudente Linda van Wilpen nam ons mee naar buiten en we deden een korte kennismakingsoefening. Vervolgens leerden we in tweetallen de controle los te laten: ogen dicht en lopen terwijl de ander je leidt. Als laatste mochten we in een lange rij de berg af skiën; er waren zelfs wat beren op de weg :).

Om 17 uur echt aan de slag: medewerkers werden door de studenten geïnterviewd. Deze stelden goede, kritische open vragen: ‘Waarom is dat eigenlijk een probleem?’.

In hun eigen huisje op het terrein van ‘s Heeren Loo hebben ze nu alles bij de hand om te ontwikkelen: een opgemaakt bed, schommel in de tuin en een gevulde koelkast (met veel energiedrankjes). Zo kunnen ze de tijd maximaal gebruiken om morgenmiddag om 16 uur hun opbrengsten te presenteren. Ze gaan ervoor!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s