Waardecreatie (in Dutch)

whatsappBinnen HU Honours kiezen we voor de focus op waardecreatie. Dat betekent dat prestaties van honoursstudenten altijd producten of diensten zijn die van waarde zijn voor iemand of voor een bepaalde doelgroep. Dat kan de lezer van je artikel zijn, een opdrachtgever, een kind in je stageklas of een andere belanghebbende. Het gaat erom dat we leren denken vanuit verschillende perspectieven, omgaan met belangen en nadenken over de kwaliteit en relevantie van wat we maken en doen.

Niet alleen de HU kiest voor deze focus. Ook steeds meer organisaties hebben waardecreatie als missie. In de WEconomy gaat het zelfs nog een stap verder dan winst maken: sociale ondernemingen creëren waarde door hun keuzes af te stemmen op het belang van het geheel. Daar zijn thema’s als sociaal ondernemerschap, duurzaamheid, crowdfunding en de deeleconomie op dit moment voorbeelden van.

Maar zelfs in het bedrijfsleven gaat het om klantwaarden. En niet alleen direct om het maken van winst. Een nieuw toegevoegd element in waardecreatie, is community building. Door mensen samen te brengen, ze van elkaar te laten leren en netwerken te ontwikkelen, voegt iedereen waarde toe. Lees dit artikel maar eens.

Social media bieden natuurlijk een enorm platform om community building vorm te geven. In allerlei gradaties: zakelijk met LinkedIn, Facebook voor diverse opties, Twitter als snel informatief en informeel middel en instagram en Pinterest omdat beelden vaak meer zeggen dan woorden. Maar de ontwikkeling gaat verder: WhatsApp is het medium dat in 2015 professioneel ingezet gaat worden. NRCQ doet het al, en je kunt afvallen via WhatsApp. Maar dit is nog niet heel interactief.

Ook in je werk kun je WhatsApp inzetten voor communitybuilding. Dat deden wij met 14 collega’s en studenten tijdens onze studiereis naar Denver. Hier schrijf ik er wat over. Vooral de combinatie met andere communicatievormen maakte het een sterk element.

Vanmiddag geef ik een workshop in het kader van U-share over WhatsApp als professioneel middel voor community building. Ik deel mijn ervaringen, maar wil vooral samen met de deelnemers ontdekken wat de voor- en nadelen zijn en op welke manieren je het zelf zou kunnen inzetten.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s